8 دلیل برای فکر کردن به ترک شغل
۱۳۹۹/۱۲/۱۶ تاریخ انتشار

این 8 دلیل نشان می‌دهند چرا به فکر ترک شغل فعلی خود هستید

1. انتخاب شغل اشتباه

در اغلب موارد خانواده و نزدیکان فرد را متقاعد می‌کنند تا شغلی را انتخاب کند و به شکل مستقیم روی تصمیم‌گیری‌های فرد تاثیر می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود فرد به میل شخصی یا از روی پیشنهاد نزدیکان به سراغ انتخاب شغلی برود مباحث اقتصادی است. با این‌حال، افرادی که به دلایل مادی به سراغ انجام کاری می‌روند پس از مدتی احساس می‌کنند خلا بزرگی در زندگی آن‌ها وجود دارد و تصمیم می‌گیرند شغل خود را تغییر داده و به سراغ حرفه دیگری بروند. 

2. خسته شدن از انجام یک راه تکراری (حتا مورد علاقه)

برخی افراد موفق می‌شوند در شغل مورد علاقه خود مشغول به کار شوند، اما پس از گذشت مدت زمانی متوجه می‌شوند که دیگر به شغل قبلی خود علاقه ندارند و به سراغ حرفه جدیدی می‌روند. در این‌گونه موارد افراد احساس می‌کنند که یک محرک خارجی نظیر یک سرگرمی در شغل فعلی آن‌ها وجود ندارد. افراد موفق نیز ممکن است با چنین حسی روبرو شوند. به‌طور مثال، ورا وانگ قبل از آن‌ها در سن 40 سالگی به به دنیای مد و لباس وارد شود، اسکیت‌باز ماهر و روزنامه‌نگار بود، اما اکنون یکی از بزرگ‌ترین طراحان جهان است. 

3. فرسودگی شغلی

یکی از خطرناک‌ترین عواملی که باعث می‌شود افراد به فکر ترک شغل فعلی خود بروند فرسودگی شغلی یا همان کارزدگی است که ناشی از خستگی فیزیکی، روحی و فقدان هیجهان است، زیرا فرد برای مدت زمان طولانی در یک موقعیت سخت یا خسته کننده کار یکنواختی را انجام داده است. فرسودگی شغلی به معنای عصبانی بودن از دست شغل یا رئیس نیست، بلکه به دلیل استرس‌های زیادی اتس که سلامت روحی و فیزیکی فرد را تهدید می‌کند. به‌طور مثال، تیم و نینا زاگات در سال 51 سالگی و زمانی که در حرفه وکالت افراد موفقی بودند تصمیم گرفتن مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای خود به‌نام Zagat را در اواخر دهه 70 میلادی تاسیس کنند که اکنون رستوران‌های جزء بهترین رستوران‌های جهان شناخته می‌شود.

4. تحول در فناوری

‌زمانی که فناوری تغییر یا پیشرفت کند، برخی مشاغل حذف می‌شوند یا به تدریج با تغییرات اساسی روبرو می‌شود که باعث می‌شوند افراد تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند. زمانی که فناوری‌های تغییر می‌کنند مجبور هستیم برای امرار معاش به سراغ مسیر‌های شغلی جدیدی برویم که همسو با تغییرات دنیای فناوری است. 

5. تغییر در شرایط زندگی شخصی

‌گاهی اوقات به دلایل اتفاقات مهمی نظیر بچه‌دار شدن یا ازدواج باید با شغل فعلی خداحافظی کرد و به سراغ شغل جدیدی رفت. در چنین شرایطی فارغ از وضعیت شخصی، باید به سراغ شغلی برویم که جوابگوی نیازهای مالی باشد. 

6. به دنبال برقراری توازن میان زندگی شخصی و حرفه‌ای هستیم

تقریبا تمامی مردم دوست دارند میان زندگی شخصی و حرفه‌ای توازنی برقرار کنند. به‌طوری که برای برخی افرادی انعطاف‌پذیری در انجام کارها اهمیت زیادی دارد تا بتوانند زمان کافی را با خانواده داشته باشند. اگر به دنبال تغییر موقعیت شغلی هستید، پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که در حوزه منابع انسانی، املاک، مشاوره و برنامه‌ریزی‌های راهبردی مشغول به کار هستند، تعادل خوبی میان کار حرفه‌ای و شخصی دارند. افرادی که در امور تدارکاتی، تولیدی، حمل‌ونقل، مدیریت و پشتیبانی اداری، طراحی و معماری مشغول به کار هستند، رضایت شغلی کمتری دارند و به سختی قادر به برقراری تعادل میان زندگی حرفه‌ای و کاری هستند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که رضایت‌مندی از زندگی حرفه‌ای و شخصی با تجربه و سطح ارشدیت در کار ارتباط مستقیمی دارند. به‌طوری که 70 درصد افراد که در سطح مدیریت ارشد یا عمومی کار می‌کنند تعادل خوبی میان کار و زندگی برقرار کرده‌اند، در شرایطی که فقط 50 درصد نیروی کار تازه‌وارد تعادلی میان کار و زندگی شخصی برقرار کرفده‌اند. علاوه بر این، تغییر صنعت، سطح شغلی و تغییر محیطی تاثیرات مثبتی بر تعادل میان زندگی شخصی و کاری داشته باشند و 70 درصد افراد به واسطه تغییر شغلی به نتایج بهتری دست پیدا کرده‌اند. 

7. علاقه‌مند به انجام کار دیگری هستید

زمانی‌که از شغل خود لذت نمی‌برید و به خدماتی که به مردم ارائه می‌کنید علاقه‌ای ندارید و تنها برای امرار معاش کاری را انجام می‌دهید پیشرفت شغلی به سختی حاصل می‌شود و باید به فکر تغییر شغل باشید. از خود سوال کنید که چه عاملی باعث می‌شود صبح‌ها زوتر از خواب بیدار شوید، چه چیزی به شما انرژی می‌دهد، چه چیزی باعث می‌شود سخت کار کنید، آیا دوست دارید در تیم بزرگی کار کنید و به دنبال آن هستید تا فریلنسر شوید؟ پاسخ‌های شما کمک می‌کنند تا به این نتیجه‌گیری برسید که آیا شغل فعلی در این زمینه‌ها به شما کمکی می‌کنند یا خیر. اگر تغییر ضروری است باید از افراد متخصص درخواست کمک کنید تا تعریفی که آن‌ها از مشاغل موردنظر ارائه می‌کنند را به دست آورید. زمانی که به آگاهی نسبی رسیدید، به دنبال ارزیابی مهارت‌ها، ارزش‌ها و علایق شخصی باشید که آیا برای صنعتی که به دنبال ورود به آن هستید مناسب است یا خیر.

8. شرکت دیگری مزایای بهتری ارائه می‌کند

برخی شرکت‌ها به دلیل دستمزدهای زیادی که پرداخت می‌کنند جذاب هستند و برخی دیگر امکان پیشرفت‌های شغلی را فراهم می‌کنند. نکته مهمی که باید قبل از تغییر شغل و شرکت فعلی به آن دقت کنید این است که شرکت انتخابی جدید قرار است چه ارزش‌های دیگری به غیر از دستمزد و محیط کاری خوب به شما ارائه کند. شما باید مهارت‌ها و توانایی‌های جدید را به شرکت انتخابی نشان دهید تا شرکت بداند که چرا شما برای آن‌ها فرد مناسبی هستید. مهم‌ترین دلایل خود برای تغییر شغل و محل کار فعلی را شرح داده و قبل از رها کردن شغل فعلی، برای حرکت به سمت شغل جدید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. بهترین راهنما در این زمینه بررسی فعالیت‌هایی است که توسط شرکت‌های تحقیقاتی انجام شده است. این‌کار به شما بیشن دقیقی در ارتباط با آن‌چه دوست دارید انجام دهید ارائه می‌دهد. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg